ימים ספורים לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא לביקורו בארצות הברית, הכנסת תקיים מחר (רביעי) דיון מיוחד במליאת הכנסת נגד הקמת מדינה פלסטינית וצפויה לקיים הצבעה שתקבע את עמדת הכנסת בנושא. הדיון יתקיים לאחר שלמעלה מ-60 חברי כנסת חתמו על הבקשה, וזו הוגשה ליו "ר הכנסת אמיר אוחנה וכאמור תתקיים במועד רגיש מבחינת נתניהו, שאמור לפגוש בשבוע הבא את הנשיא ג'ו ביידן.

כזכור בחודש פברואר האחרון מליאת הכנסת הצביעה ברוב עצום של 99 חברי כנסת נגד האפשרות של הכרזה חד-צדדית מצד מדינות בעולם על עצמאות מדינה פלסטינית. בפעם הקודמת היה זה ראש הממשלה עצמו שניסה למנוע את הצבעה הברורה נגד מדינה פלסטינית ולכן העלה הצהרה ממשלתית רק בסוגיית ההכרה החד-צדדית, וכך הצליח גם לגייס את תמיכת רוב חברי האופוזיציה.

כעת נוסח ההצעה מתייחס לעצם הקמת מדינה - אפילו בהסכם עתידי עם ישראל. בטיוטת ההצעה נכתב: "הכנסת מתנגדת באופן נחרץ להקמת מדינה פלסטינית ממערב לירדן. הקמת מדינה פלסטינית בלב ארץ ישראל תהווה סכנה קיומית למדינת ישראל ולאזרחיה, תנציח את הסכסוך הישראלי-פלסטיני ותערער את היציבות באזור".

להצעה צפויה תמיכה של כל חברי הכנסת בקואליציה, ואליהם יצטרפו 10 חברי אופוזיציה מטעם סיעות ישראל ביתנו והימין הממלכתי.
עם זאת, טרם ברור כיצד ינהגו חברי המחנה הממלכתי, כאשר על הבקשה עצמה כן חתם חבר הסיעה מתן כהנא. עד כה גנץ העדיף להשאיר את תפיסת העולם המדינית שלו בצורה יחסית מעורפלת, וההצבעה השבוע תאלץ אותו לקבוע עמדה ברורה, כאשר גם היעדרות מההצבעה תהווה נקיטת עמדה. אחת האפשרויות שנשקלות היא הענקת חופש הצבעה לחברי הסיעה, כמו במקרה של הליך הדחת ח "כ עופר כסיף.

בתוך כך, ההצבעה צפויה לפצל את האופוזיציה, שאולי מתנגדות לממשלה אך מבחינה אידיאולוגית מורכבת מסיעות ימין ושמאל. יו "ר הימין הממלכתי גדעון סער התייחס לכך אתמול במענה לשאלת מעריב:" עם כל הכבוד, השאלה האם תקום מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון - יש לה יותר קצת יותר משקל בעיני ממערכת היחסים עם סיעת יש עתיד או העבודה בכנסת הנוכחית. אדרבה, יעמוד הציבור ויראה מי מתנגד למדינה פלסטינית ומי תומך בה. זו אחת השאלות הכי חשובות שיש היום ".